VST 2 is de baas van Schiedam

In de voorlaatste ronde van de ZHDB competitie stond de broedermoord tussen van Stigt Thans 2 en van Stigt Thans 1 op de kalender. Beide teams stonden op 8 punten na zeven  ronden en vandaag zou duidelijk worden welk het sterkste Schiedamse team is.

Normaal gesproken zou een eerste team natuurlijk moeten winnen, maar het gebeurt wel vaker dat bij de underdog in dergelijke wedstrijden onvermoede krachten vrij komen. Zo ook vanavond. Het tweede team wist, zelfs met twee invallers daar waar het eerste team met het basis zestal speelde, met 7-5 een kleine sensatie te bewerkstelligen.

Aanvankelijk kwam VST1 op voorsprong. Frits Luteijn drong ver door in de verdedigingslinie van Michiel Torn. Zijn voorpost zaaide dood en verderf. Edwin Torn kwam wat minder te staan tegen Guido van de Berg maar hij combineerde zich nar de overwinning, 2-2. Ron Heusdens bracht VST 1 wederom op voorsprong. Hij was net te sterk voor Peter Lansbergen.

Door de remise tussen Ton Burgerhout en Edwin de Jager werd het 5-3 voor VST 1. Toen was het woord aan de invallers bij VST 2. Gerrit van Mastrigt leek een schijf achter te komen tegen Dirk van Schaik sr. maar achteraf bleek het een geniaal offer te zijn. Dirk liep aan beide kanten van het bord vast en verloor, 5-5. Rob van den Bos maakte de surprise compleet door na een vrij vlakke partij Sarah Rijgersberg in het eindspel te verschalken.