Peter van Stijn 1954 – 2014

Peter van Stijn
Peter was al lang ziek. Dat wisten we. Een dodelijke ziekte was al jaren bezig zijn lichaam langzaam te slopen. Lang heeft hij met medicatie, maar vooral met karakter en onverzettelijkheid weerstand kunnen bieden. Op het laatst lukte dat zelfs de vechter die Peter van Stijn was, niet meer.

Als we terugdenken aan Peter van Stijn dan herinneren we ons iemand over wie werkelijk geen kwaad woord te zeggen is. Iemand die altijd positief in het leven stond, een goed mens. Een man met een groot verantwoordelijkheidsgevoel. Hij trad nooit op de voorgrond, maar stond wel altijd vooraan als er iets gedaan moest worden op de club.

Waar anderen het hoofd nog wel eens omdraaiden, stond Peter op om de handen uit de mouwen te steken. Het aanbrengen van viltjes onder alle schijven (een vreselijk onderschatte klus), naambordjes maken, de ledenlijst bijhouden, ondersteuning bij de website. Altijd helpen bij het inrichten en opruimen van de speelzaal en andere zaken, waar de gemiddelde dammer geen oog voor heeft. Zo heeft hij, vooral in praktische zin, heel veel bijgedragen aan het draaiende houden van de vereniging. Hij was niet, zoals de meeste dammers, het type van ‘binnenkomen, gaan zitten, spelen, opstaan en weer weggaan’.

Peter is 18 jaar lid geweest van onze vereniging. In 1996 maakte hij de overstap van CCR naar Schiedam. Bij CCR is hij zelfs nog even bestuurlijk actief geweest toen de club hem nodig had. Ook dat tekent de persoon Peter van Stijn: hij had geen bestuurlijke ambities. Dat lag niet zo in zijn aard. Wel was hij iemand op wie je kon bouwen als er echt een beroep op hem zou worden gedaan. Altijd dienstbaar.

Peter was een goede dammer, die tot de betere spelers van het derde tiental behoorde. Ook in zijn laatste seizoen behoorde hij met 11 uit 9 weer tot de topscorers van het team. Geen theoreticus, maar iemand met veel ervaring. Geen saaie speler, maar iemand die het avontuur op het bord opzocht. Altijd op zoek naar mooie winsten. Hij kon zich geweldig vastbijten in een partij. Geen jongen die je zo maar even van het bord zette. Dat weten ook de toppers op de club.

Hoewel hij er enkele keren heel dichtbij gezeten heeft, is het hem in het kampioenschap van Schiedam nooit gelukt de hoofdklasse te bereiken. Ook dat zal te maken hebben gehad met zijn romantische speelstijl.

Sport en gezondheid stonden altijd voorop in zijn leven. Hij heeft altijd gefietst. Als hij naar toernooi of een uitwedstrijd moest, pakte hij het liefst de fiets. Dat gold ook voor zijn vakanties.  Zelfs toen zijn lichaam het eigenlijk al niet meer aankon, kwam hij met de laatste krachten die hij nog had, fietsend naar de club. ‘Nooit opgeven, altijd doorgaan’, dat typeerde hem.

Peter van Stijn, een mens om nooit te vergeten.

Leo Mous (secretaris Damclub van Stigt Thans)

Dit bericht is geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink.