Unieke wedstrijd in de ereklasse

Vaak komt het niet voor in de ereklasse, maar vandaag speelden er weer eens twee teams van dezefde vereniging tegen elkaar. Het tweede team van van Stigt Thans ontving op vertrouwd terrein het eerste tiental. Beide ploegen waren op volle oorlogssterkte opgekomen en uiteindelijk won het eerste met 7-13. Het derde tiental speelde vandaag uit tegen de Haarlemse Damclub en herstelde zich knap van de nederlaag in de tweede ronde. De Haarlemmers gingen er met 7-13 aan.

Het moet voor de spelers best een rare gewaarwording zijn geweest om op het hoogste niveau tegen clubgenoten te moeten spelen. In de bespiegelingen vooraf was men er niet uit wat de beste uitslag voor de club zou zijn. Het eerste heeft de punten hard nodig in de strijd om het kampioenschap en het tweede kan elk punt gebruiken in de strijd tegen degradatie. Het leverde een boeiende wedstrijd op waarin alle spelers met het mes tussen de tanden speelden.

Thomy Mbongo – Anton van Berkel

Anton van Berkel (1e) liet zich in de opening een tikje verrassen door een onverwachte wending van Thomy Mbongo (2e)  en liep de daarmee de hele partij achter de feiten aan. Zichtbaar opgelucht kwam hij de analyseruimte binnen nadat de punten waren gedeeld.

Peter van der Stap – Ron Heusdens

De tweede remise kwam ook  niet zonder slag of stoot tot stand. Ron (1e) had in de partij een zeer dubieus offer geplaatst in een poging tot een overwinning te komen. In de analyse achteraf leek het er op dat Peter de partij in zijn voordeel had kunnen beslissen. In de partij lukte dat niet en werd de vrede getekend.

De eerste beslissing viel in de partij Hein Meijer (1e) tegen Berke Yiğittürk (2e). Hein had al snel een schijf te pakken. Berke had daar maar beperkte compensatie voor en moest in Hein zijn meerdere erkennen.

Berke Yiğittürk – Hein Meijer

De paring tegen Edwin de Jager bezorgde Anatoli Gantwarg al wat hoofdbrekens

Het eerste kwam op een 6-2 voorsprong doordat Anatoli Gantwarg, nadat hij aanvankelijk een bekende combinatie had gemist, zijn trainingsmaatje van de laatste jaren, Edwin de Jager, er onder kreeg.

De partijen Guido van den Berg (2e) – Casper Remeijer (1e)   en Geert Prinsen (2e) – Raimonds Vipulis (1e) eindigden in redelijk geruisloze remises.

Emre Hageman aan de bak tegen Rob Clerc

Emre Hageman (2e), net wereldkampioen geworden bij de WK teams voor de jeugd, ging ten onder tegen een ouwe rot, Rob Clerc (1e).

De laatste drie partijen eindigden in een puntendeling. Frits Luteijn (1e) had het even lastig tegen Christian Niami (2e) , maar heel veel stelde het niet voor. In de partij Cheikh Dione (2e) – Jeroen Kos (1e) was het evenwicht altijd daar. In de laatste partij had Dirk van Schaik jr. (2e), net als in de tweede ronde, een winnende stand op het bord tegen de andere wereldkampioen, Jitse Slump, maar greep hij in het eindspel een keertje mis waarna Jitse opgelucht adem kon halen. Zo eindigde een interessante wedstrijd in 7-13 overwinning voor het favoriete team. Daarmee gaat het team van captain Rob Clerc, samen met Hijken, aan de leiding in de ereklasse met zes uit drie.

Christian Niami – Frits Luteyn

Dirk van Schaik jr. – Jitse Slump.

Raimonds Vipulis analyseert met Geert Prinsen in de kleuterhoek

Voor partijen en analyses eerste tiental, zie http://www.luteyn.net/damclub/2019/index.html

Analyseren na afloop

Het derde tiental herstelde zich knap van het teleurstellende resultaat in de vorige ronde. Tegen de toch niet zwakke Haarlemse Damclub werd een ruime 13-7 overwinning geboekt. Niet minder dan zeven beslissingen vielen in deze wedstrijd te noteren. Aan Schiedamse kant kwamen die op het conto van Waldo Aliar, Henk de Witt, Kees Romijn, Piet Bastiaanse en, net als vorige wedstrijd, van invaller Peter Lansbergen.  Met deze overwinningen staat het derde nu op de gedeelde derde plaats in 1B.

Van Stigt Thans 2 – Van Stigt Thans 1  7-13

Roel Janssen (1212) – Jelle Groeneveld (1089) 2-0
Frans Elzenga (934) – Piet Bastiaanse (1163) 0-2
Harry van der Vossen (1054) – Dirk van Schaik Sr. (1079) 2-0

Dit bericht is geplaatst in Clubcompetitie. Bookmark de permalink.