Start nationale competitie aanstaande

Zaterdag 16 september begint de nieuwe damcompetitie. Het eerste tiental heeft zich andermaal versterkt met een extra grootmeester. Het team heeft nu 5 internationale grootmeesters; drie internationale meesters en twee sterke amateurs. Daarmee kruipen ze weer wat dichter aan tegen de naaste concurrenten Hijken en Huissen, die er ieder zes hebben. Bijna de helft van het team speelt mee in het komende wereldkampioenschap in Tallinn, dat gespeeld wordt in oktober. Daarmee zijn de Schiedammers gevaarlijke outsider in de strijd om de landstitel geworden. Tevens heeft het doorschuiven van sterke spelers uit het eerste naar het tweede tot gevolg, dat er een redelijke kans bestaat, dat van Stigt Thans volgend jaar met twee teams in de ereklasse speelt.

De belangrijkste nieuwkomer is internationaal grootmeester Hein Meijer afkomstig van het gestopte Apeldoorn. Er wordt veel van hem verwacht. Een aantal wedstrijden zal internationaal meester Thomy Mbongo uit Kameroen de gelederen versterken. Hij valt daarbij in voor spelers, die andere verplichtingen hebben (wereldkampioenschappen jeugd en 64 velden). Evenals vorig jaar komt internationaal grootmeester Raimonds Vipulis de belangrijkste wedstrijden over vanuit Letland. Naast reguliere grootmeesters als Anatoli Gantwarg, Rob Clerc en Ron Heusdens, die alweer sinds mensenheugenis voor de vereniging spelen, beschikt het team over de internationale meesters Anton van Berkel, Frits Luteijn en jeugdwereldkampioen Jitse Slump. Beide resulterende spelers Casper Remeijer en Jeroen Kos hebben een ELO hoger dan het gemiddelde van menig ereklasse team. De laatste ‘amateurs’ in de drie topteams (3 * 2) gaan waarschijnlijk de beslissing brengen in de competitie. Als de staart van een topploeg het droog houdt in de cruciale wedstrijden, dan wordt de ploeg automatisch kampioen.

Hein Meijer werd in 2001 gedeeld eerste in het kampioenschap van Nederland. In totaal nam hij 20 keer deel aan het Nederlands kampioenschap dammen. Hij is internationaal grootmeester. Echter op de site van de werelddambond is niet meer na te gaan, waar hij deze titel precies behaald heeft. In 1997 nam hij deel aan het kandidatentoernooi in Stadskanaal. Hij staat bekend om zijn sterke middenspel behandeling. In die fase van de strijd pakt hij als een sluipmoordenaar gemiddeld een punt per wedstrijd. Menig tegenstander laat zich verrassen door dit sterke eindschot. Hij is een persoonlijke vriend van Ron Heusdens.

Thomy Mbongo is één van de talrijke Afrikaanse spelers, die hier in het westen nauwelijks bekend zijn. Afkomstig uit Kameroen is hij in het bezit van een grootmeesternorm naast een dozijn meester normen. Normaliter is hij binnen vijf jaar echt grootmeester. Afrikaanse spelers hebben de handicap, dat onderlinge wedstrijden op niveau zeldzaam zijn. Hun ELO blijft daardoor achter. Afstanden zijn enorm. Verbindingen hopeloos. Visa naar het westen zijn slechts met de grootste inspanning te bemachtigen. Dammers verdienen hun brood op straat met vluggertjes en hebben zonder internationale doorbraak weinig toekomst. De droom van de werelddambond is om ook eens een World cup toernooi te organiseren in Afrika. Tegenwoordig woont Thomy in Frankrijk.