Van Stigt Thans op weg naar podium

Damvereniging van Stigt Thans is op weg naar een plaats op het podium. In de vijfde ronde werd zoals verwacht gewonnen van Lunteren. Het was een degelijke 13-7 overwinning. Het had wat meer kunnen zijn. De echte topploegen als Huissen en Hijken daverden door met twee 15-5 overwinningen.

Het verrassende Wageningen staat nog op de derde plaats, vanwege een lichter programma. Ongetwijfeld zal daar in de komende wedstrijden verandering in komen. De Schiedammers spelen in de komende vier ronden tegen te kloppen tegenstanders, waaronder Wageningen.

Het was een merkwaardige wedstrijd. Normale beslissingen vielen in de partijen van Anton van Berkel, Jitse Slump, Casper Remeijer en Raymonds Vipulis. Echter drie andere tegenstanders van Schiedamse prominenten stonden na afloop in het ‘blauw’, een teken van uitzonderlijke prestatie, omdat ze remise hadden gemaakt tegen een speler met 200 elo-punten meer.

Bij Lunteren speelt men scherp randschijvenspel, maar niet helemaal foutloos. Anton van Berkel profiteerde vlot van deze dadendrang door de tegenstander van het bord te combineren. Hetzelfde gebeurde in de partij van Jitse Slump. Alleen gaf deze geen gelegenheid tot het gewenste spelgenre. Met een kenmerkend zetje pakte hij een schijf en een uurtje later de partij. Casper Remeijer speelde een van de scherpste openingen van de huidige tijd. De genomen risico’s werden beloond met een schitterende aanval. Hij brak door en de tegenstander kwam zelfs niet meer op dam. Tenslotte wist Raymonds Vipulis als enige internationale grootmeester ook te winnen. In een klassiek middenspel raakte de tegenstander weg kwijt.

Analyses van de partijen te vinden via http://www.luteyn.net/damclub/2017/Lunteren.htm

Het tweede en het derde verging het deze ronde niet goed. Het tweede kon de hoge klassering niet waar maken en ging met 11-9 onderuit bij IJmuiden. Het derde tiental, of eigenlijk was het een negental, verloor met 15-5 bij SNA 3. Wel werden beide teams geteisterd door afmeldingen.

Dit bericht is geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink.