Het gevoel hebben dat je iets mist

Een voetbalwedstrijd, een cabaretvoorstelling of een film: de allerbeste beleving krijg je toch als je erbij bent in een stadion, theater of bioscoop. Kijken vanachter de beeldbuis geeft altijd een stuk minder beleving, waardoor je het gevoel hebt dat je iets mist. En eigenlijk is dat met dammen precies hetzelfde zo.

Schrijver dezes was afgelopen vrijdag niet aanwezig en dan ontbreekt toch iets in je schrijfbeleving. Je kunt partijen naspelen en analyseren en aan de hand daarvan een beeld vormen, maar je mist de kennis van Ron, de zetjes van Peter, het bravoure van Edwin en de verdere emotie rondom de partijen als het bijvoorbeeld te rumoerig dreigt te worden. Daarom hieronder mijn wat klinische bevindingen.

Vorig jaar wist Peter Ron nog te trakteren op een nul, maar dit jaar zat dat er absoluut niet in. Wel wist hij het zonder ogenschijnlijke problemen droog te houden, maar toch dienen er nog wat punten gehaald te worden gehaald om het vege lijf te redden.

Ton en Gerrit vochten vroeger menig robbertje uit in het kampioenschap van Vlaardingen, maar gelukkig doen ze dat oom al weer enige tijd in Schiedam. Gelukkig wat de partij wel wat Vlaardingse contouren, maar menig klassiek partij werd daar door de daar toen aanwezige leden gespeeld. Zo ook nu, maar beide heren varen lief voor elkaar en ondanks een spannende ogende wederzijdse Ghestem werden de punten gedeeld.

In de eerste klasse de derde overwinning op rij voor Peter, die daardoor opeens serieuze kansen maakt op het podium. Kees en Frans leken lange tijd op een puntendeling af te stevenen, maar op het laatst kon Kees het juiste pad niet meer vinden en Frans haalde dankbaar de punten binnen.

Zeer in zijn nopjes was Matthijs, die tegen Agita vrijuit speelde en lang aan de goede kant van het bord zat. Op het laatste verwaterde dit iets maar, voor Matthijs was dit een nuttig en meer dan verdiend punt.

En oh, gisteren was er nog een topper die in Den haag werd gespeeld. Jeroen en Geert bevochten echter op leven en dood en het was een wonder dat de partij niet in een beslissing eindigde. Met name Jeroen zal gedurende de partij op meer hebben gehoopt.