Dramatische dag voor Schiedammers

Waar de derde ronde van het toernooi in Praag niet helemaal liep zoals gehoopt, was de vierde ronde zo mogelijk een nog groter drama. Ron moest tegen Ivan Kostionov proberen de opgelopen schade te herstellen. Deze oerdegelijke Rus heeft voor het laatst een partij met zwart verloren in 2008. Ron probeerde in de opening van alles en moest hierdoor in de rest van de partij alle zeilen bij zetten om een nederlaag te voorkomen.

Guido kwam tegen Marcel Monteba in een levensgevaarlijke centrum omsingeling terecht en wist hier niet meer uit te ontsnappen. Edwin de Jager speelde een zeer goede partij tegen de sterke Chinees Zhou Wei. Hij bouwde een grote ontwikkelingsvoorsprong op, maar de Chinees wist het enige gaatje naar remise te vinden. Edwin Torn werd overklast door de rekenkracht van Pim Meurs. Peter kreeg geen kans in het klassieke middenspel tegen Mourodoullo Amrillaev. Dirk bereikte een voordelige stand tegen Zheng Ce, maar de stand bleek net niet te winnen.

Aan de hoogste borden strafte Alexander Baljakin een onnauwkeurigheid van Kees Thijssen genadeloos af en won Aleksei Domchev van Shlomo Borohov. Baljakin, Domchev en Monteba gaan nu aan de leiding met 7 uit 4.

Na afloop van de partijen spoedden de dammers zich naar het café tegenover het hotel. Op een groot scherm was de wedstrijd Nederland – Duitsland te volgen. Het bier was er uitstekend, het eten matig en de wedstrijd zo mogelijk nog slechter dan het dammen. Een niet nader te noemen clublid uit Vlaardingen hield het zelfs al in de rust voor gezien. Je zou het als een gebrek aan vaderlandsliefde kunnen beschouwen, maar wellicht was dit het begin van de voorbereiding op de wedstrijd van morgen.

Partijen 4e ronde:
Ron Heusdens  – Ivan Kostionov 1-1
Marcel Monteba – Guido van den Berg 2-0
Zhou Wei – Edwin de Jager 1-1
Pim Meurs – Edwin Torn 2-0
Peter van der Stap – Mourodoullo Amrillaev 0-2
Dirk van Schaik jr. – Zheng Ce 1-1

De overige info is te vinden op de toernooisite

Dit bericht is geplaatst in Toernooien. Bookmark de permalink.