Broedermoord in Schiedam

24/10 van Stigt Thans 2  – van Stigt Thans 1  5-7

Vrijdag 24 oktober stond de altijd pikante wedstrijd op het programma tussen het eerste en tweede zestal van van Sitgt Thans in de provinciale competitie. Waar normaal gesproken het eerste zestal altijd ruim zou moeten winnen van het tweede is dat in deze confrontatie zelden het geval.

Weken van tevoren worden de messen geslepen en mogelijke versterkingen voor de teams opgetrommeld. Uit het feit dat het eerste deze keer Geert Prinsen liet opdraven blijkt dat dit team de wedstrijd ook zeer serieus neemt, en terecht. Waar je zou kunnen denken dat het misschien handig is om in het clubbelang het in de onderste regionen bivakkerende tweede team een of twee wedstrijdpunten te schenken is dat in de praktijk geenszins aan de orde. Het liefste wat het eerste zou doen is met 12-0 winnen.

Gerrit van Mastrigt kijkt toe bij de partij Guido v.d. Berg – Edwin Torn

Na de eerste twee wedstijden behoorde een 12-0 uitslag nog steeds tot de mogelijkheden. Frits Luteijn had Leo Mous al snel in een dodelijke hekstelling en Leo kon daar zonder schijfverlies niet meer uit ontsnappen. Uiteindelijk kostte hem dit ook de partij. Geert Prinsen deed waarvoor hij was opgesteld, winnen. Peter Lansbergen werd het slachotoffer van een zetje (zie foto)

Peter Lansbergen wordt verrast door 22-28

Het eerste punt voor het tweede werd op het bord gebracht door Edwin Torn die in een vrij geruisloze partij de punten deelde met Guido v.d. Berg. Het belang van deze partij was dubbel groot, want deze wedstrijd telde meteen als kwartfinale voor de beker van Schiedam. Na afloop won Guido de loting en hij mag aantreden in de halve finale.

De eerste serieuze kans op een overwinning voor het tweede had Kees Romijn in zijn partij tegen Gerrit van Mastrigt. Gerrit zag een van zijn soldaten wel heel ver solo in vijandelijk gebied terecht komen. Bij goed spel van Kees had deze wellicht moeten sneuvelen. Uiteindelijk werd de vrede toch getekend. Tussenstand 2-4

Kees Romijn piekert zich suf hoe hij de zwarte voorpost op kan peuzelen. 32-28, 21-27, 42-37 ligt voor de hand (red.)

De spanning in de wedstrijd kwam uiteindelijk toch terug toen Peter v.d. Stap zich liet verrassen door een lichte combinatie van Ton Burgerhout. Peter is meer van de diepe combinaties en kijkt niet naar zulke kleine zetjes, 4-6.

De beslissing in de wedstrijd moest dus komen uit de partij Edwin de Jager – Ron Heusdens. Na afloop waren de heren het er nog niet helemaal over eens wie er beter had gestaan, maar het eindresultaat was uiteindelijk remise. Eindstand 5-7 in het voordeel van het eerste.

Na afloop was het nog flink onrustig in het Schiedamse en nu wordt er al uitgekeken naar de wedstrijd van volgend seizoen.

In de marge van deze wedstijd werden ook nog twee wedstrijden voor de onderlinge gespeeld. Frans Teijn won van Wim Heuvelman en de partij Rob v.d. Bos – Jeroen Kos eindigde in remise.