Van Stigt Thans kampioen ZHDB

In de voorlaatste ronde van de provinciale Zuid-Hollandse clubcompetitie zijn de dammers van van Stigt Thans er in eigen huis in geslaagd voor het eerst sinds 2016 het kampioenschap weer binnen te hengelen. Tegen het in degradatienood verkerende Leids Damgenootschap werden de benodigde twee punten in de wacht gesleept. Het werd 8-4 voor de Schiedammers.

Op voorhand was een overwinning wel verwacht maar toen Frits Luteijn in een fraaie combinatie van Koos van Amerongen liep en daarmee een schijf en later de partij verloor werd het toch nog spannend.

In een adembenemende partij, waarbij beide spelers met regelmaat tegen de grenzen van hun bedenktijd aanliepen, zag Ron Heusdens kans zijn tegenstander een schijf te ontfutselen en de partij werd daarna door Ron met een lichte doorbraakcombinatie in het voordeel van de thuisclub beslecht, 2-2.

Tiny Mous kreeg in zijn partij licht voordeel, maar genoeg voor een overwinning was dit niet met remise als resultaat. Na een partij die heel de tijd in balans was kwam Peter van der Stap een puntendeling overeen met zijn opponent, 4-4.

Het moest dus in de laatste twee partijen gebeuren, en dat deed het ook. Ton Burgerhout boekte een gestroomlijnde overwinning en Guido van den Berg won ook, waarbij dient te worden aangetekend dat zijn tegenstander in het eindspel nog wel een kansje op remise heeft gemist. Eindstand 8-4.

Daarmee was het kampioenschap een feit en de zware uitwedstrijd in de laatste ronde tegen Damlust, veelvuldig kampioen in de afgelopen jaren, is dus niet meer van belang.

Uitslagen en stand zijn uiteraard te vinden op toernooibase