Kampioenschap voor van Stigt Thans heel dichtbij

Vergeleken met de wijze waarop van Stigt Thans door de ereklasse raast was Eunice maar een zwak briesje. Het team van captain Rob Clerc is dit seizoen ongenaakbaar. Vandaag werd ook tegenstander DES Lunteren met huid en haar opgevreten. Uiteindelijk werd het 15-5  Het tweede daarentegen zit in zwaar weer en zal er in de laatste rondes alles aan moeten doen om directe degradatie te vermijden. Vandaag werd ruim met 13-7 verloren van Denk en Zet Culemborg. Met wederom een batterij aan invallers kon het derde het niet bolwerken in de uitwedstrijd tegen het Leids Damgenootschap. De Leidenaren wonnen met 9-7.

Tijdens de achtste ronde van de nationale competitie liep damvereniging van Stigt Thans verder uit op de concurrentie. Zelf werd met 15-5 gewonnen van degradatiekandidaat Lunteren, terwijl concurrent Hijken kopje onder ging tegen Huissen. Het gat tussen Schiedam en naaste achtervolgers Huissen en Damlust is nu drie punten. Hijken staat op vier punten. Er moeten nog twee wedstrijden gespeeld worden. Interessant is de volgende wedstrijd tegen Culemborg. Het is een sterke ploeg. Echter een overwinning maakt de Schiedammers een ronde voor het einde al kampioen. Anders moet het gebeuren in de wedstrijd tegen degradatiekandidaat: Fryslan.

Over de wedstrijd tegen Lunteren zal nog jaren gesproken worden. Niet vanwege de partijen of de spanning gedurende de wedstrijd, maar vanwege het wonder dat alle spelers er waren. Dat is met een internationale ploeg niet helemaal vanzelfsprekend als het stormt. Omstreeks zeven uur in de ochtend was het duidelijk, dat er een probleem was. Enkele spelers zijn afhankelijk van het openbaar vervoer. De vraag was dus worden het 7, 8, 9 of zelfs 10 spelers achter de borden. En kunnen in het slechtste geval deze zeven spelers de wedstrijd nog winnen?

Jitse Slump(rechts) en Hein Meijer scoren in de rebound.

Hein Meijer vertrok uit Amsterdam om kwart over zeven. Hij ging proberen met de bus Lunteren te bereiken. De metro reed niet. Dus hij was direct al zijn complete marge kwijt. Onderweg moest een van zijn bussen tanken. Het tankpasje deed het niet. Hij vreesde al voor zijn aansluiting. Door een of ander wonder liep hij (als laatste) 10 minuten voor de wedstrijd de speelzaal in en kon achter het bord plaats nemen. Jitse Slump was vrijdagochtend reeds naar Den Haag gekomen. Casper Remeijer had geen ander vervoer. Hij overwoog met de bus van Haarlem naar Den Haag te komen. Dat is een reis van twee uur. Besloten werd om hem (door Frits Luteijn) in Haarlem van huis op te halen. Ook hij was daardoor ruim op tijd (15 minuten) in Lunteren aanwezig.

Casper Remeijer(rechts) wint, nadat hij met de auto van huis is opgehaald

Anatoli Gantwarg was vrijdagochtend om zes uur in de ochtend vertrokken uit Neurenberg. Hij zou daarmee net voor de storm in Schiedam kunnen zijn. Hij zou dan als gebruikelijk de masterclass verzorgen. In de praktijk echter werden de Duitse spoorwegen om 11 uur in de ochtend stilgelegd. Die zijn nog voorzichtiger dan de Nederlandse. Hij strandde daardoor in Dusseldorf. Besloten werd, dat hij daar zou overnachten en in de ochtend zou proberen Nederland te bereiken. Tientallen mailtjes, sms-jes en telefoontjes later was hij met trein bus en taxi ruim 15 minuten voor de wedstrijd in Lunteren.

De wedstrijd was daarna een formaliteit. Aan slechts één bord had Lunteren Elo-voordeel. Aan de rest was er een gat van 100 tot 300 punten. Het werd een bloedbad. Zesmaal gingen de Schiedammers er doorheen. Het krachtsverschil was dusdanig, dat het eigenlijk verrassend was, dat er geen snelle overwinningen vielen. Aan alle borden werd gestreden, dat de stukken er vanaf vlogen. Vrijwel alle partijen werden beslist in de rebound. Dat wil zeggen. Op het moment, dat de tijd wat krap begon te worden, werd er door de speler van Lunteren een wending overzien, waardoor deze direct kon opgeven.

Topscorer Frits Luteijn in zeeslang kopje onder tegen kopman van Lunteren

De enige echt interessante partij was, die tussen de topscorer van de nationale competitie Frits Luteijn (en ‘zwakste speler’ van Schiedam) tegen de kopman van Lunteren, Henk van Klaveren. Er ontstond een langdurig gevecht, dat na 95 zetten werd gewonnen door de speler van Lunteren. Nog nooit stonden er zoveel grootmeesters langdurig te kijken bij een ander bord. Het was een Keller, een legendarisch systeem waarvan 50 jaar na de uitvinding nog steeds opmerkelijk weinig bekend is. Het schema uit de partij is nog nooit eerder op het bord geweest. Wit ging er uiteindelijk rechts doorheen en won het resulterende eindspel.

Voor partijen en analyses eerste tiental, zie http://www.luteyn.net/damclub/2022/index.html
Stand ereklasse, stand 1e klasse B

Het tweede speelde deze week in Culemborg al tegen Denk en Zet. Het begon slecht voor de Schiedammers, door nederlagen van Waldo Aliar en Guido van den Berg, en het kwam daarna niet meer goed.  Het enige lichtpuntje voor de gasten was de overwinning van Damien Aligna, die dit seizoen de ene na de andere overwinning aan elkaar rijgt. Omdat een aantal mededegradatiekandidaten wel punten haalden staan de Schiedams reserves nu op de elfde en laatste plaats hetgeen aan het einde van het seizoen degradatie zou betekenen. Met nog drie laagvliegers als tegenstanders in het verschiet is er echter nog alle kans op handhaving in de ereklasse.

Het derde team verloor de uitwedstrijd tegen het Leidsch Damgenootschap nipt met 9-7. Ook deze keer bestond de helft van het team weer uit invallers. De overwinningen aan Schiedams kant kwamen van Gerrit van Mastrigt en Theo van Wissen, die daarmee zijn eerste “tweetje” voor zijn club in de competitie scoorde.

DES Lunteren – Van Stigt Thans 5-15
Stijn Overeem (1309) – Ron Heusdens (1465) 1-1 10