Start van de competitie

Zaterdag 18 september begint de damcompetitie. De poging van vorig jaar eindigde roemloos na twee ronden. Ditmaal is er hoop, dat de competitie wel tot een goed einde kan worden gebracht. Inmiddels is bijna iedereen in de damwereld gevaccineerd. Er mag weer gereisd worden. Alle spelers zijn zodoende weer beschikbaar.

Damvereniging van Stigt Thans wil verdergaan, waar ze gebleven zijn en heeft goede verwachtingen om regerende landskampioen Hijken af te troeven. Weliswaar heeft de ploeg uit Drente nog steeds een aanmerkelijk hoger gemiddelde rating (1472 tegen 1432). Cijfers zijn maar cijfers. Op cruciale ogenblikken is wat geluk nodig…

De vereniging is al weer enkele maanden open. Niemand zit geheel zonder wedstrijdritme achter de borden. Iemand toonde voor de grap op de clubavond zijn QR-code. Binnen de kortste keren had iedereen zijn QR-code op de telefoon staan. Dat is ook de trend, die we verwachten kunnen tijdens de wedstrijden. Bijna iedereen in de damwereld is gevaccineerd. De Coronamaatregelen, zoals vorig jaar geformuleerd blijven van kracht. Maar de scherpte is er een beetje vanaf. Tijdens de wedstrijden is minder dan anderhalve meter toegestaan tussen beide spelers. Na afloop van de partij gelden de regels weer. Publiek is niet welkom, maar de spelers mogen mits afstand wordt gehouden de partijen van clubgenoten volgen.

De belangrijkste wijziging dit jaar is, dat jeugdspelers Emre Hageman gepromoveerd naar het eerste. Dat is zo jaren geleden afgesproken. Zodra hij het vereiste niveau heeft, krijgt hij een plek in het eerste. Inmiddels wordt hij al weer jaren getraind bij de KNDB. Teamleider Rob Clerc is er van overtuigt, dat dit het juiste moment om tot deze stap over te gaan. Jeroen Kos doet daarvoor een stap terug naar het tweede. Een erg grote stap is dat niet, aangezien het tweede ook in de ereklasse speelt. Damvereniging van Stigt Thans is de eerste damvereniging sinds jaren, die het huzarenstukje t.w. twee teams in de ereklasse meerdere malen heeft gerealiseerd. Er is geen enkele reden, waarom het tweede ditmaal er niet in zou slagen het ereklassenschap te prolongeren. Voldoende spelers van grootmeesterniveau zijn beschikbaar.

Schiedam zet al weer jaren in op de breedte en niet puur op de top. Naast de echte toppers in het eerste zijn subtoppers verdeeld over het eerste en het tweede. De drie Afrikaanse spelers Aligna(1442), Mbongo(1413) en Niami (1402) spelen in het tweede. De staart van het eerste met Hageman(1235), Luteijn (1364) en Remeijer(1380) oogt beduidend zwakker. Toch wordt daarvoor gekozen. De Afrikanen zijn wat wisselvallig. Jeugdspelers blijven in het begin van hun carrière vaak wat achter in Elo. Maar over een jaar heeft Emre Hageman ongetwijfeld een bij zijn huidige speelkracht passend Elo.

De sterkste spelers van het eerste zijn dit jaar Vadim Virny(1520), Anatoli Gantwarg(1517), Jitse Slump(1503), Rob Clerc(1498) en Ron Heusdens(1465). Buiten de relatieve nieuwelingen Slump en Virny doen ze dat al weer jaren. Gantwarg geeft voor elke wedstrijd een masterclass. Hij wil dat blijven doen. Alle spelers profiteren daarvan. Jitse Slump is nu voormalig jeugdspeler. Hij heeft tweemaal deelgenomen aan het wereldkampioenschap. In opmerkelijke korte tijd heeft hij een Elo gekregen van boven de 1500 en mag zich tot de groten in de damwereld rekenen.

Dit bericht is geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink.