Van Stigth Thans bekroont ultiem seizoen

Met een verwoestende uithaal heeft van Stigt Thans voor de vierde keer in zijn bestaan de landstitel bij het dammen veroverd. In een alles beslissende barragewedstrijd tegen het Drentse Hijken DTC, beide teams eindigden in de reguliere competitie met 20 uit 11 gelijk op de eerste plaats, zouden de Schiedammers aan een 10-10 genoeg hebben om op basis van bordpunten de titel binnen te halen.  De Schiedammers vonden echter dat het kampioenschap in stijl moest worden binnengehaald en wonnen met maar liefst 13-7.

In de bespiegelingen vooraf werden de kansen op fifty-fifty ingeschat. Hijken heeft de op papier iets betere ploeg, maar van Stigt Thans had zoals gezegd aan 10-10 genoeg.  Tien remises zouden dus genoeg zijn, maar niets is zo gevaarlijk als daar op aan te sturen. Toch begon de wedstrijd met een hele reeks remises. Frits Luteijn, Hein Meijer, Rob Clerc en Thomy  Mbongo haalden allen een degelijk punt binnen.

Met deze handdruk was het kampioenschap een feit. Jitse Slump won van Ivan Trofimov

In de drukbezette analyse ruimte werd een beetje gevreesd voor de standen bij Jeroen Kos en Casper Remijer. Ron Heusdens had een voordeeltje en Jitse slump had groot voordeel. De beslissing in de wedstrijd viel eigenlijk toen Jeroen Kos ondanks schijfverlies bekwaam remise bereikte, Anton van Berkel remise speelde en vlak daarna Anatoli Gantwarg won doordat zijn tegenstander, die onder flinke druk stond, door de vlag ging, 8-6. De gevierde man bij de thuisclub was de jongste van het stel. Jitse Slump won zeer knap van GMI Trofimov en daarmee was het tiende punt, en dus het kampioenschap, binnen.

Ron Heusdens won van Jan-Ekke de Vries

Ron Heusdens wist zijn voordelige stand bekwaam in winst om te zetten en Casper Remeijer wist nog een puntje voor de poorten van de hel weg te slepen. Eindstand 13-7.

Voor partijen en analyses eerste tiental, zie http://www.luteyn.net/damclub/2018/index.html

Burgemeester Lamers mocht met de sterren op de kampioensfoto
V.l.n.r.: Jan van Stigt Thans (sponsor), Jeroen Kos, Ron Heusdens, Anton van Berkel, Hein Meijer, Jitse Slump, Rob Clerc (captain), Frits Luteijn, Casper Remijer, Anatoli Gantwarg, Leo Mous (teamleider), Thomy Mbongo, burgemeester Lamers

Anatoli Gantwarg, goed voor weer twee punten, in gesprek met burgemeester Lamers van Schiedam

Met dit landskampioenschap van het eerste, het kampioenschap en promotie van het tweede naar de ereklasse, en de degelijke prestatie van het derde was dit een topseizoen voor de dammers van van Stigt Thans dat niet snel meer geëvenaard zal worden.

Van Stigt Thans – Hijken DTC 13-7
Anton van Berkel (1412) – Wouter Wolff (1391) 1-1 6