Prima overwinning van Stigt Thans 1

In de tweede wedstrijd van de nationale damcompetitie volhardde van Stigt Thans in ruime overwinningen. De uitwedstrijd tegen Witte van Moort spelend in de buurt van Almelo werd een waar bloedbad. Aan vier borden braken de Schiedammers er doorheen.

Jeroen Kos won zijn tweede partij in historie door oude wereldkampioene Elena Altchoul te verslaan. Anatoli Gantwarg drukte Gerbrand Hessing van het bord. Invaller Mbongo uit Kameroen pakte beide punten in een dun middenspelletje tegen Yen Wong, die vorige week nog van grootmeester Auke Scholma won. Ron Heusdens sloot de wedstrijd af met een een overtuigende overwinning op de als zeer degelijk bekend staande Odin Mol.

Een uitwedstrijd op twee en een half uur rijden van de thuisbasis is altijd lastig. Iedereen moet eerder op en de chauffeurs zijn al die tijd in touw. Ongelukjes zijn dan vrijwel onvermijdelijk. Het getuigt van enorme veerkracht, dat er desondanks met 13-7 werd gewonnen. De wisselvalligheid des levens troffen Witte van Moort. Na de daverende verrassing van vorige week met de 11-9 overwinning tegen Hijken werd de ploeg ditmaal werkelijk afgedroogd door de Schiedammers. Het verschil in kwaliteit tussen topploeg en middenmoter kun je eenmalig overbruggen, maar niet tweemaal achter elkaar. De 13-7 eindstand was niet eens een reële afspiegeling van de krachtverhoudingen tijdens de wedstrijd. Hein Meijer blunderde namelijk in een goede tot gewonnen stand. Jeugdwereldkampioen Jitse Slump spelend tegen veelvoudig deelnemer aan het Nederlands kampioenschap miste in het eindspel een verdiende winst. Rob Clerc zat het bepaald niet mee tegen Gil Salomé.

Jeroen Kos had de dag van zijn leven. Teamleider Rob Clerc adviseerde hem om voorzichtig op winst te spelen tegen de voormalig Topspeelster Elena Altchoul en echtgenoot van Vadim Virny. Er kwam modern klassiek op het bord. Gantwarg had er al eens op gewezen, dat een extra achtergebleven schijf op 46 daarin soms de halve partij een blok aan het been blijft. Dit was een treffende illustratie. Altchoul vluchtte naar een bizar middenspel. Meer dan tien zetten dreigde ze daarin een stuk te kunnen oprapen, maar kampte met allerlei wendingen en toen dat wel lukte moest ze eerst zelf aan de andere kant een stuk geven. De resulterende positie liep compleet vast.

Anatoli Gantwarg kreeg een opening op het bord, die hij meerdere malen behandeld heeft op de masterclass. Hij ontweek de variatie, waarmee Gerbrand Hessing tweemaal succesvol was geweest. Daarna was het pit een beetje uit diens spel. De behandeling van de zogenaamde Schwarzmanvariant liet nogal wat te wensen over en er was na enige tijd weinig meer te zien van de oorspronkelijke bedoelingen. Er bleef een dun afspel over, waarin de zwartspeler zelfs niet meer in de buurt van dam kwam.

Internationaal meester Thomy Lucien Mbongo uit Kameroen fungeerde vandaag als invaller in het team. Hij heeft een typisch Franse stijl. Lange tijd lijkt er niets aan de hand en opeens heb je dan vanuit het niets in het late middenspel een vette nul aan de broek. Zo verging het vandaag ook Yuen Wong, vorige week matchwinnaar, kwam in een troosteloos eindspel terecht en verloor.

In de partij Odin Mol – Ron Heusdens kwam een relatief onschuldige Roozenburgstelling op het bord. Maar als je A zegt moet je ook B zeggen. Je kunt een dergelijke stand niet ‘half’ spelen. In de partij kwam de bijbehorende voorpost er door traag spel er niet meer uit met als gevolg, dat de ambitieuze opstelling aldra resulteerde in wanhopig verdedigen en een kansloos afspel.

Met vier uit twee gaat van Stigt Thans nu samen met drie andere teams aan kop in de Ereklasse. De volgende wedstrijd is thuis, op 28 oktober,  tegen het nog puntloze RDC Rijnsburg

Witte van Moort – Van Stigt Thans 7-13
Yuen Wong (1374) – Thomy Lucien Mbongo (1466) 0-2 7