Indeling landelijke competitie 2017/2018

De KNDB heeft de indeling bekend gemaakt voor de nieuwe landelijke competitie. Zoals al enige tijd het geval is zal van Stigt Thans met drie tientallen vertegenwoordigd zijn. Net als vorig jaar een team in de Ereklasse, een team in de Hoofdklasse B en een team in de 1e klasse B.

Het eerste tiental krijgt komend seizoen te maken met een drietal gepromoveerde teams uit de hoofdklasse. Als het eerste net als vorig seizoen derde wordt zal iedereen wel tevreden zijn, alhoewel het team met de komst van Hein Meijer er wel iets sterker op is geworden.

Indeling Ereklasse
Damvereniging VBI
Hijken DTC
Van Stigt Thans
Witte van Moort
Denk en Zet Culemborg
WSDV
Damlust Gouda
MTB Hoogeveen
CTD Arnhem (promovendus)
Dammend Tilburg (promovendus)
RDC Rijnsburg (promovendus)

Weg: Apeldoorn (opgeheven), DES Lunteren (Gedegradeerd), SNA (Gedegradeerd)

Het tweede tiental krijgt te maken met een vijftal nieuwe tegenstanders in vergelijking met vorig seizoen. Vorige seizoen werd het tweede keurig vierde. Wellicht zit er dit seizoen een podiumplek in.

Indeling Hoofdklasse B
CEMA De Vaste Zet
Van Stigt Thans 2
Heijmans Excelsior
Dammend Tilburg 2
Den Haag
IJmuiden
Samen Sterk
SNA (degradant)
Damvereniging VBI 2 (komt van hoofdklasse A)
Lent (komt van hoofdklasse A)
Damcombinatie Zaanstreek (promovendus)
Constant-Charlois Rotterdam (promovendus)

Weg: Dammend Tilburg (gepromoveerd), RDC Rijnsburg (gepromoveerd), Damcombinatie Gooi & Eemland (Hoofdklasse A) , Ons Genoegen Utrecht (gedegradeerd), DC Dordrecht (gedegradeerd)

Het derde tiental ontmoet komend seizoen drie nieuwe tegenstanders in vergelijking met vorig seizoen. Het doel zal zijn: handhaven.

Indeling 1e klasse B
VAD
PWG ‘s-Gravenpolder
Leids Damgenootschap
SNA 2
Haarlemse Damclub
De Hofstad Dammers
Middelburg
Van Stigt Thans 3
DC Dordrecht (degrdant)
De Kroonschijf Denk en Zet (komt van 1e klasse C)
Constant-Charlois Rotterdam 2 (promovendus)

Weg: Damcombinatie Zaanstreek (gepromoveerd), Zaanstreek 2 (gedegradeerd)

Opvallend is dat de tweede klasse komend seizoen nog maar uit vier poules bestaat. Een aantal verenigingen heeft zich teruggetrokken uit de diverse klasses en er blijven exact 48 teams over voor de tweede klasses.