Eerste tiental ten onder tegen landskampioen

(Door: Frits Luteijn)
Met lood in de schoenen reisden we af naar landskampioen Huissen voor de eerste wedstrijd van de competitie 2015-2016. We wisten, dat oud wereldkampioen Guntis Valneris er niet bij zou zijn. Maar de rest van het team blijft indrukwekkend. Gelijkspel is het hoogst haalbare. Want van wie zou je moeten winnen ?

gantwarg Grootmeester Anatoli Gantwarg

De wedstrijd begon weinig opzienbarend. Hoewel er aanzienlijk krachtsverschil was aan diverse borden, was dat aanvankelijk niet zichtbaar op het bord zelf. Dat veranderde na een paar uur. Op diverse borden ging het helemaal mis. Een verpletterende nederlaag leek onvermijdelijk. Gelukkig waren de Schiedammers op een paar borden ook duidelijk in het voordeel. Manhaftig streden deze voor een goed resultaat, hoewel ze wisten, dat het ongetwijfeld tevergeefs zou zijn. Een wonder leek zich te voltrekken.

vbi-1909-3Jitse Slump

De twee nieuwelingen in het team Jitse Slump en Casper Remeijer wisten met kunst en vliegwerk zich staande te houden tegen de grootmeesters Johan Krajenbrink en Alexander Baliakin. Ron Heusdens wist in een bizar eindspel zijn partij te winnen. In de laatste twee uur voltrok zich het wonder net niet. Twee Schiedammers gingen inderdaad kopje onder. Slechts één (Ron Heusdens) wist te winnen, waardoor de kleinst mogelijke 11-9 nederlaag uiteindelijk op het scorebord kwam.

vbi-1909-3Casper Remijer

Elk jaar slaagt de vereniging erin om net iets sterker achter de borden te verschijnen als het voorgaande. Aangetrokken door de geweldenaar Anatoli Gantwarg besluiten steeds meer jonge talentvolle spelers zich aan te melden. Dit jaar kwamen Casper Remeijer en Jitse Slump erbij. Beide spelers zijn de vrucht van het huidige jeugdbeleid van de KNDB. Casper studeert en Jitse komt rechtstreeks van school naar de Masterclass van Anatoli Gantwarg als voorbereiding tot de competitiewedstrijd. In de wedstrijd Huissen – van Stigt Thans mochten ze het proberen tegen twee grootmeesters. Het leek niet erg goed te gaan. Beiden kwamen in verschrikkelijke moeilijkheden. Beiden wisten op miraculeuze wijze het vege lijf te redden. Dat is een kwestie van blind doorknokken. Langdurig verkeerden beiden op het randje van de beschikbare tijd. Echter de minuut, die op een Fischerklok na elke zet aan de spelers wordt toebedeeld, is een zege. Daardoor is er steeds voldoende tijd om geen grove fouten te maken en precies die ene zet te vinden, die de strijd gaande houdt.

Zie ook de website van Frits voor het verslag en analyses van deze wedstrijd.

DV VBI Huissen – Van Stigt Thans 11-9
Geert van Aalten (1436) – Geert Prinsen (1323) 1-1 2
Maarten Linssen (1364) – Anton van Berkel (1441) 1-1 7
Pepijn van den Brink (1272) – Ron Heusdens (1478) 0-2 6
Johan Krajenbrink (1505) – Jitse Slump (1348) 1-1 5
Yuriy Lagoda (1406) – Anatoli Gantvarg (1519) 1-1 3
Gérard Jansen (1495) – Frits Luteijn (1382) 1-1 1
Joost Hendriksen (1359) – Rob Clerc (1517) 1-1 9
Jos Stokkel (1410) – Peter van der Stap (1308) 2-0 10
Alexander Baliakin (1541) – Casper Remeijer (1323) 1-1 8
Fred de Koning (1334) – Jeroen Kos (1334) 2-0 4

Dit bericht is geplaatst in Clubcompetitie. Bookmark de permalink.